Transmisje i retransmisje do kin ze światowych scen cieszą się wciąż rosnącym powodzeniem. Polscy widzowie najczęściej czekają na przekazy na żywo z nowojorskiej The Metropolitan Opera, moskiewskiego Teatru Bolszoj i londyńskiego National Theatre. Ogromną popularność zyskały też kinowe koncerty holenderskiego skrzypka André Rieu. W pierwszej połowie 2020 roku polskie kina pokażą wiele nowości, a wszystkie z udziałem gwiazd.
- By być na bieżąco z nowościami w naszym repertuarze transmisji i retransmisji w kinach całej Polski, zapisz się do naszego newslettera, klikając TUTAJ.
- Chcesz poznawać najwybitniejszych artystów świata, zaglądać za kulisy najwspanialszych teatrów i zwiedzać najsłynniejsze muzea oraz galerie? Polub nas na Facebooku, klikając TUTAJ.
- Oglądaj razem z nami zwiastuny, wywiady oraz fragmenty naszych przedstawień i filmów na kanale YouTube. Wystarczy, że klikniesz TUTAJ i po prawej stronie znajdziesz przycisk SUBSKRYBUJ. Po zapisaniu się będziesz dostawać informacje o nowych klipach wideo.
Ponad 200 pokazów koncertu „André Rieu, czyli 70 lat młodości” zaplanowanych jest na przełomie stycznia, lutego i marca br. [sprawdź listę kin i dat, klikając TUTAJ]. Holenderski król walca urodził się 1 października 1949 roku. Będąc chłopcem, przypatrywał się swojemu ojcu, który był dyrygentem. Spośród całej orkiestry, prowadzonej przez ojca, małego André zafascynowały skrzypce. Maestro skończył właśnie 70 lat i z tej okazji urządził wystawne przyjęcie w swoim zamku w Maastricht. Podczas urodzinowego kinowego show André opowie widzom o swoim życiu i o miłości do muzyki. Przypomni również fragmenty swoich najwspanialszych koncertów, które wraz ze stworzoną przez siebie Orkiestrą Johanna Straussa zagrał m.in. przed wiedeńskim Schönbrunnem, w nowojorskiej Radio City Music Hall czy na rynku w Maastricht, rodzinnym mieście artysty.
23 lutego 2020 roku słynący z niewiarygodnej wręcz precyzji zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj wyemituje na żywo do kin nieśmiertelne „Jezioro łabędzie”. Choreografię ułożył, wzorując się na klasycznym układzie Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa, wieloletni dyrektor tego zespołu – Jurij Grigorowicz. Spektakl ten był już transmitowany w sezonie 2016–17, tym razem zatańczy nowa obsada. To ikoniczne dzieło zostanie pokazane na żywo w 26 polskich kinach [sprawdź listę kin i dat, klikając TUTAJ].
Teatr Bolszoj przypomni również balet „Romeo i Julia” do muzyki Prokofiewa. Spektakl ten, w choreografii Aleksieja Ratmańskiego (autora nowej wersji „Giselle”), był transmitowany na cały świat w 2018 roku. Teraz powraca na życzenie publiczności i zostanie pokazany 29 marca 2020 roku. Szczególnie ulubionymi przez widzów fragmentami tego przedstawienia są taniec rycerzy i scena balkonowa. Role Szekspirowskich kochanków tańczą Jekaterina Krysanowa i Władisław Łantratow.
19 kwietnia 2020 roku przypomniane zostaną także, ale w nowej obsadzie, powstałe w 1967 roku wysmakowane „Klejnoty” – sztandarowy przykład baletu neoklasycznego. George Balanchine, amerykański choreograf gruzińskiego pochodzenia, założyciel słynnego zespołu New York City Ballet, stworzył przedstawienie bez fabuły; pokazał w nim różne style tańca, przyrównując je do różnych kamieni szlachetnych. Na pomysł przygotowania „Klejnotów” artysta wpadł podobno podczas oglądania pełnych przepychu wystaw sklepów jubilerskich przy nowojorskiej Piątej Alei. Balet powstał do muzyki Gabriela Fauré, Igora Strawińskiego i Piotra Czajkowskiego.
Balety Czajkowskiego, Prokofiewa i Balanchine’a będzie transmitowało 26 polskich kin [sprawdź listę kin i dat, klikając TUTAJ].
Natomiast nowojorska The Metropolitan Opera przygotowała do maja br. pięć tytułów, które w Polsce pokaże na żywo aż 31 ośrodków [sprawdź listę kin i dat, klikając TUTAJ]. Już 1 lutego 2020 roku, za pomocą przekazu satelitarnego, widzowie kinowi całego świata obejrzą „Porgy i Bess” – jedyną operę George’a Gershwina, autora „Błękitnej rapsodii” i „Amerykanina w Paryżu”. Dzieło to niezwykle rzadko pojawia się w repertuarach teatrów całego świata ze względu na trudność skompletowania wyjątkowo dużej obsady, która dodatkowo musi być w pełni ciemnoskóra. W nagrodzonym entuzjastyczni recenzjami nowojorskim spektaklu (premiera we wrześniu zeszłego roku, na otwarcie sezonu) role główne wykonają Eric Owens oraz Angel Blue. To z tej właśnie opery pochodzi słynna kołysanka „Summertime” („W letni czas”), interpretowana na tysiące sposobów przez największe gwiazdy sceny jazzowej (m.in. Ellę Fitzgerald), soulowej i pop.
Ostatniego dnia lutego br. na nowojorskiej scenie zagości barokowa „Agrypina” Händla. W tytułową postać przebiegłej i bezwzględnej cesarzowej wcieli się Joyce DiDonato. Gwiazdą transmitowanego 14 marca „Holendra tułacza” Wagnera (nowa inscenizacja) będzie natomiast Sir Bryn Terfel. Po raz kolejny Met pokaże pełną przepychu „Toskę” Pucciniego. W transmitowanym 11 kwietnia przedstawieniu zaśpiewa Anna Netrebko. Na zakończenie sezonu (9 maja) nowojorska scena zaprezentuje swoim i kinowym widzom jednocześnie przepiękną „Marię Stuart” Donizettiego. Ten spektakl będzie szczególny dla polskich melomanów, bowiem partię lorda Cecila zaśpiewa młody baryton Andrzej Filończyk [sprawdź listę kin i dat, klikając TUTAJ].
Na fanów teatru dramatycznego czekają cztery nowe tytuły z cyklu „National Theatre Live”. Narodowa scena Wielkiej Brytanii na początek pokaże polskim widzom kinowym „Wszystko o Ewie” z Lily James („Downton Abbey”, „Mamma Mia!”) i Gillian Anderson („Z Archiwum X”, „Tramwaj zwany pożądaniem”) w rolach głównych. Spektakl ten jest adaptacją scenariusza Josepha L. Mankiewicza, który na jego podstawie wyreżyserował w 1950 roku film z Bette Davis i Anne Baxter [listę kin i dat pokazów oraz więcej informacji o tym spektaklu znajdziesz, klikając TUTAJ].
Sally Field („Stalowe magnolie”, „Lincoln”) i Bill Pullman („Bezsenność w Seattle”, „Ukryta gra”) wystąpią natomiast w dramacie Arthura Millera „Wszyscy moi synowie” [listę kin i dat pokazów oraz więcej informacji o tym spektaklu znajdziesz, klikając TUTAJ].
Sam Mendes („1917”, „American Beauty”, filmy o Jamesie Bondzie) zaprezentuje teatralnej widowni kinowej „Bank braci Lehmann” Stefano Massiniego. To sztuka o powstaniu i upadku banku inwestycyjnego Lehman Brothers Holdings Inc., co przyczyniło się do światowego kryzysu finansowego w 2008 roku [listę kin i dat pokazów oraz więcej informacji o tym spektaklu znajdziesz, klikając TUTAJ].
Ostatnią teatralną pozycją w polskich kinach w pierwszej połowie br. będzie „Sen nocy letniej” – urocza komedia Szekspira. Teatralni widzowie zostaną wciągnięci w akcję, a w Ośle zakocha się nie Tytania, lecz Oberon [listę kin i dat pokazów oraz więcej informacji o tym spektaklu znajdziesz, klikając TUTAJ].
- By być na bieżąco z nowościami w naszym repertuarze transmisji i retransmisji w kinach całej Polski, zapisz się do naszego newslettera, klikając TUTAJ.
- Chcesz poznawać najwybitniejszych artystów świata, zaglądać za kulisy najwspanialszych teatrów i zwiedzać najsłynniejsze muzea oraz galerie? Polub nas na Facebooku, klikając TUTAJ.
- Oglądaj razem z nami zwiastuny, wywiady oraz fragmenty naszych przedstawień i filmów na kanale YouTube. Wystarczy, że klikniesz TUTAJ i po prawej stronie znajdziesz przycisk SUBSKRYBUJ. Po zapisaniu się będziesz dostawać informacje o nowych klipach wideo.